středa 27. srpna 2014

Beer-related I

V poslední době jsem se k žádnému vyloženě výjimečnému pivnímu zážitku nedostal, takže jen pár poznámek na okraj. Malých pivovarů přibývá závratným tempem, už se to nedá reálně stíhat (jen v samotné Praze se blížíme do desítek podniků), a tak člověk čeká, co ho zaujme na první pohled. Jedním z těch zajímavějších pivovarů je Clock z malé vesničky Potštejn. Nejen, že vaří dobré pivo, ale dali si i záležet na výtvarné stylizaci (anglické názvy a steampunkoví roboti na etiketách). Před pár lety by nikoho nenapadlo, že takový projekt může v dané lokalitě vůbec někoho napadnout a nyní se jedná o pomalu běžnou záležitost. Dokud budou vznikat pivovary tohoto střihu, budu za současnou lehce chaotickou minipivovarskou vlnu rád. Ze samotné produkce pivovaru mohu doporučit APA Clock nebo Red IPA Twist.

Nedávná návštěva Brna ve mně zanechala dva přetrvávající dojmy: centrum Brna jsou vlastně tři ulice a začínají tu vznikat opravdu zajímavé hospody. Úspěšný koncept Na stojáka má již dvě pobočky a pivo se starají vskutku výborně. V rámci pivního vzdělávání jsem skupinu dotlačil ke stoutu z některého z malých českých pivovarů, ale nebyla to zrovna trefa do černého (ehm). Představoval jsem si klasickou kávovou hořkost a smetanově jemnou pěnu (půjdem nekonečně dlouhou, sametově černo tmou) a dostal jsem no klasický Schwarzbier. Česká pěna a podivná sladově těžkopádná hořkost mísící se sladkostí; naštěstí nás posléze spravila dvanáctka z Chotěboře. 

Nejnovějším hitem ze zámoří je nová odrůda chmele vyšlechtěná v USA zvaná Mosaic. S pivy vařenými z tohoto chmele je možné se potkat již i u nás (např. Matuška) a je to jen a jen dobře. Já bych se zaměřil na něco dostupnějšího i mimo Prahu, a sice na obchodní síť Marks and Spencer, která po dlouhé době oživila svůj sortiment a nabízí nyní několik nových druhů piv, včetně Mosaic Pale Ale vařeného v Adnams Brewery, Suffolk. Jedná se o velmi povedený kousek, ze kterého krásně ční vysoce aromatická chmelová linka (taky se Mosaicu přezdívá „Citra on steroids“) a jednoduše se to pije jedna báseň (mango, citrusy, trošku bylinek a nálož svěžesti). Jen více takových piv. 

Několikrát jsem se zmiňoval o principu relativity ve vztahu k pivu a pivním zážitkům obecně. Dříve jsem tento princip aplikoval pouze ve vztahu k místu (genius loci), společnosti, ve které je pivo konzumováno a celkové atmosféře onoho časového výseku z běžného života, nyní byla tato má soukromá definice opětovně rozšířena. Nově přidaná položka je docela zjevná, pokud se nad ní člověk trošku zamyslí, mám totiž na mysli literaturu. Některé knihy si je možné plně vychutnat pouze za současného popíjení dobrého piva. K tomuto náhlému prozření jsem došel při souběžné konzumaci Hrabalových Ostře sledovaných vlaků a lehce přechlazené plzničky v jídelním voze Pendolina rachotícího směrem na východ naší země. A zrovna k Hrabalovi ani jiné pivo vlastně pasovat nemůže než onen pábitelský mok uvařený bavorským sládkem a přijatý za nápoj vskutku národní i národotvorný. Od knihy samotné jsem čekal trochu více, pivo mi přišlo ok, i když plzničku vyhledávám jenom tankovou (když už, tak už). 

Před několika týdny jsem přečetl knihu vzpomínek Stanislava Bernarda (of the Bernard beer fame) nazvanou Tvrdohlavý muž. Je to celé koncipováno jako takové povídání u piva, doplněno zajímavými doprovodnými fotografiemi spolu s komentářem. Asi jsem očekával původně něco jiného, protože mne samotného kniha příliš nenadchla. Zajímavý je začátek popisující budování funkčního pivovaru v podstatě od píky, snaha o nápravu zkažené pověsti humpoleckého piva a shánění financí v divokých devadesátých letech. Pak bohužel následují kapitoly věnované řekněme politické vizi pana Bernarda, které jsou takovým tím klasickým spíše plytkým plácáním po laické politologické rovině. Samotnému pivu a současnému stavu pivovarnictví v českých zemích je věnován až úplný závěr knihy, což je skutečná škoda. Mnohem více by mne zajímaly názory pana Bernarda na české pivní festivaly, exotičtější druhy piva, současné minipivovary nebo důvod, proč se rozhodl vařit pivo zvané Bohemian ale. Prostě více o pivu a méně o současné politické situaci v zemi. V tomto ohledu se jedná o promarněnou příležitost.  

Žádné komentáře: