úterý 8. září 2009

Summer '09 reading/Holden Caulfield is my hero

Slibovaný přehled mé četby za období červen-srpen 2009 je tady. Hned na začátku jsem si ustanovil několik cílů, které se samozřejmě nepovedlo splnit...Slíbil jsem sám sobě, že nedopadnu jako každé léto tzn. že si i něco přečtu, protože v létě akorát piju a dívám se na seriály...kupříkladu minulé léto jsem přečetl 4 knihy za 2 měsíce, což bylo hodně alarmující. Dále jsem chtěl přečíst i nějakou poezii popř. drama a také něco v jazyce německém. Inu, to se rovněž  nezdařilo :D Celkem jsem přečetl pouhých 19 knih, z toho 9 v červnu a po 5 v červenci a srpnu.

Červen (CZ: 1 ENG: 8)

Eduard Mörike - Mozartova cesta do Prahy

Claude Lévi-Strauss - Myth and Meaning

Charles Bukowski - The Post Office                                                                                                                                 - Pulp 

Henry James - Daisy Miller

Katharine Briggs - British Folk Tales and Legends

China Miéville - The City and the City

J.R.R. Tolkien - Tales from the Perilous Realm

Yoko Ogawa - The Diving Pool

Moje filozofie při čtení je jednoduchá: čtu, co se mi líbí. Pokud je kniha napsaná původně v angličtině či němčině, snažím se ji přečíst v originále (to se většinou podaří), pokud je psaná jiným jazykem, pak jsou pro mne překlady české a jiné rovnocenné (např. Murakamiho proto čtu anglicky, neboť se mi skutečně nechce čekat na české překlady).

Červen byl v jednom bodě měsícem přelomovým; začal jsem totiž kupovat a číst knihy z edice Routledge Classics, což jsou anglické luxusní paperbacky převážně faktografického rázu. Do této kategorie spadá esej Clauda Léviho-Strausse Myth and Meaning i poměrně obsáhlá výběrová antologie lidových příběhu z Britských ostrovů od Kathariny Briggsové vydaná pod názvem British Folk Tales and Legends - vřele doporučuji. 

Rovněž poprvé jsem se na poli literárním setkal s americkým spisovatelem Henry Jamesem, a to prostřednictvím jeho lehké novelky Daisy Millerová postavené na střetu světů amerických turistů a evropských usedlíků v Evropě 19. století. Dále jsem pokračoval v četbě Bukowského (většinu jsem četl již dříve v českém překladu) v originále a musím prohlásit: je to mnohem lepší. Jeho prvotina The Post Office i Pulp (česky pod názvem Škvár) byly opravdovými lahůdkami. Z fleku koupená a narychlo prolétnutá sbírka tří delších povídek současné japonské spisovatelky Yoko Ogawa se řadí mezi lepší průměr. Udělal jsem si radost sbírkou povídek od Tolkiena i novým románem Chiny Miévilleho, představitele New Weird, což je současný progresivní proud ve fantasy, který míchá postmodernu se surrealismem. No a nakonec jsem přečetl i Mörikeho Mozartovu cestu do Prahy, zakoupenou v antikvariátu za 30 korun.

Červenec (CZ: 2 ENG: 3)

Christopher Hale - Himmlerova křížová výprava: pravdivý příběh o nacistické expedici do   Tibetu v roce 1938

Harper Lee - To Kill a Mockinbird

J.D. Salinger - The Catcher in the Rye

Ben Macintyre - Ve službách germánského ducha: Elisabeth Nietzschová a poslední árijská           kolonie

Arthur Conan Doyle - Sherlock Holmes (Selected Stories

V červenci jsem se dostal i k nějaké literatuře faktu: především pak k fascinující knize o nacistické expedici do Tibetu v roce 1938 = výborná věc, byli to šílenci. Druhou non-fiction věcí pak byla rovněž velmi zajímavá publikace osvětlující založení německé kolonie Nueva Germania v Paraguayi roku 1886 sestrou slavného filozofa Nietzscheho. V beletrii jsem se prokousal přes dvě klasiky: To Kill a Mockinbird Harper Leeové a Kdo chytá v žitě mistra Salingera. Holden Caulfield je jedna z nejlepších postav v literatuře vůbec! Helluva phony bastard... výběr povídek Sherlocka Holmese včetně novely The Sign of Four (česky známá jako Znamení čtyř) byl již třešničkou na dortu.

Srpen (CZ: 0 ENG: 5)

Xiaolu Guo - 20 Fragments of a Ravenous Youth

Yukio Mishima - The Sailor Who Fell from Grace with the Sea

Robert Louis Stevenson - Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde and Other Stories

Michael Chabon - Werewolves in their Youth

J.D. Salinger - Franny and Zooe

Srpen opět trošku asijský: spíše podle obálky koupená Xiaolu Guo nakonec nebyla vůbec špatná taková lost in translation v Pekingu, Mishima tradičně výborný až haunting. Dostal jsem se i k Stevensonovu nejznámějšímu dílu a taky to stojí za to, naopak sbírka povídek od Chabona byla hrozná (až na jednu rádoby Lovecraft věc se to skoro nedalo číst). A ano, Salinger mě navnadil, koupil jsem hned další dvě knihy a Franny a Zooey ve své propletenosti východních symbolů a USA 50. let mě dostala.

So that's that.

Žádné komentáře: